No Title
cv: 3156 bekijken ------------------------------<-<- pagina terug
  • Reageer per email
  • Bel voor bemiddeling
  • Naar alle CV's



Interim Manager / Informatie Manager
Nieuwegein
01-mei-2011
opdracht als interim manager / projectleider

Voornaamste opleidingen

Basisopleiding

- Hoger Algemeen Voortgezet Onderwijs
- Opleiding: tot Officier Meteorologie
(o.a. wis- en natuurkunde alsmede meteorology op academisch niveau)
- Voortgezette wiskunde
- HBO: Automatisering en Mechanisering van Bestuurlijke Informatiesystemen
(AMBI, diploma in 1990 behaald, 46 van de 42 benodigde studiepunten behaald)


AMBI modulen

NOVI : I1 - basiskennis informatica (1)
I2 - basiskennis informatica (2)
B1 - basiskennis bestandsorganisatie
B2 - gegevensbanken
T1 - basiskennis proceduregerichte talen
S1 - organisatie en informatieverzorging
S2 - in- en uitvoerverzorging, datatransmissie en kantoorautomatisering
HS2: - systeemonderzoek
HS7: - methodieken en hulpmiddelen voor systeemontwikkeling
HS6: - informatiesystemen voor beslissingsondersteuning en kennissystemen

Volledig AMBI-diploma behaald


Algemeen

Vergadertechniek, presentatietechnieken, assertiviteitstraining, interview- en gespreks-technieken. Projectleiding & kwaliteitszorg. Diverse opleidingen gericht op kennis van het bankwezen, ITIL. XML, Enterprise Information Portals (implementing), diverse planningstechnieken, MS Project Professional, content- & document management, Data Warehousing & Data Marts, Balanced Score Card methodology, Time Management, P&O-trainingen, klantgericht handelen.



Management Informatie Voorziening
Document Management & Knowledge Management
Data Warehousing
Informatie & procesanalyse
Systeemontwerp & systeem bouw
Diverse reporting tools
- Cognos
- Business Objects
- Actuate
- WebFocus


Nevenactiviteiten

2000 - 2002 : Gecommiteerde in examencommissie Hogeschool van Haarlem (commerciële
bedrijfskunde & marketing alsmede bedrijfskundige informatica)
1998 - 2002 : Studiebegeleider voor diverse studenten aan de Hogeschool van Enschede, de Hoge School
van Amsterdam en de Hoge School van Den Haag (allen voor de sector bedrijfskundige
informatica)
2000 - 2004 : Stagebegeleider voor stagiairs en afstuderende studenten voor de Hogeschool van
Amsterdam (P&O) en de Hoge School van Den Haag (bedrijfskundige Informatica)

Beknopt overzicht van de doorlopen functies

Werkgever: TNO-Prins Maurits Laboratorium

* Informatie Manager

oktober 2002
t/m heden
Werkgever: McKey & Partners BV

* General manager, tevens unit manager "Management Informatie"

mei 1997
t/m september 2002
* De focus in de rol van Unit Manager lag op project management / Informatie-analyse / OLAP / EIS / DSS / GIS / Data Warehousing/Database Marketing

mei 1997
t/m augustus 2002
Werkgever: MoreVision BV

* Project manager (adviseur) / (Senior) Informatie-analist OLAP/EIS/DSS/GIS/
Data Warehousing/Database Marketing

maart 1996
t/m april 1997
Werkgever: Ordina Finance BV

* Projectleider (adviseur) / Informatie-analist OLAP/EIS/DSS/GIS/Data Warehousing/Database Marketing

Augustus 1994
t/m februari 1996
* Customer Support & Sales Support

mei 1994
t/m november 1995
* Project Manager voor kort lopende reorganisatie projecten

januari 1994
t/m mei 1994
* Interim manager

sinds juli 1991
t/m januari 1994
Werkgever: Koninklijke Luchtmacht


* Hoofdbureau Informatievoorziening en Automatisering

december 1990
t/m juni 1991
* Projectleider
juni 1988
t/m november 1990

* Diverse officiersfuncties binnen de Meteorologische Dienst van de Koninklijke Luchtmacht

1978
t/m 1988

Gespecificeerde werkervaring

Werkgever: TNO Prins Maurits Laboratorium

Oktober 2002 t/m heden

Informatie Manager
In de rol van "Informatie Manager" verantwoordelijk voor de beleidsvorming, vastlegging en uitvoering van het strategisch informatiebeleid voor het TNO instituut Prins Maurits Laboratorium te Rijswijk (ZH). De afdeling Informatie Management bestaat naast een staffunctie, uit de afdeling Automatiserings- & Telecommunicatiedienst en de afdeling Informatie- & Documentatiedienst. De Informatie Manager is enerzijds staffunctionaris en ressorteert rechtstreeks onder de instituutsdirecteur, anderszijds is de Informatie Manager lijnmanager en eindverantwoordelijke voor de voornoemde afdelingen.

Werkzaamheden bestaan voornamelijk uit:
* Periodiek ontwikkelen, vastleggen en bewaken van het strategisch informatiebeleid;
* Research en advisering aan directie inzake strategische- en taktische vraagstukken ten aanzien van bedrijfskundige- en informatievoorzieningsvraagstukken;
* Ontwikkelen, vastleggen en bewaken van de projectenagenda (strategische projectenplanning), welke de jaarlijkse basis vormt voor de organisatorische- en technische projecten welke gericht zijn op de uitvoering van het informatiebeleid, inclusief de investeringsplannen over een periode van 4-5 jaar;
* Eindverantwoordelijkheid voor plannen, budgetteren en kwalitatieve uitvoering van alle projecten en hiermee samenhangende activiteiten die onder regie vallen van het Informatie Management;
* Geven van dagelijkse leiding aan de Informatie Management organisatie en haar medewerkers;
* Onderhouden van contacten met diverse leveranciers, deelname in leverancierselecties en onderhandelingen;
* Vaststellen van het afdelingspersoneelsbeleid, sturing geven aan dit beleid alsmede werving en selectie van nieuwe medewerkers, uiteraard in nauwe samenwerking met de afdeling P&O en binnen de richtlijnen zoals door P&O gesteld;
* Budgetteren, plannen en toezien op de uitvoering van het opleiden van medewerkers, tevens toezien op de begeleiding van deze medewerkers;
* Voorzitter van de werkgroep "HRM en organisatie" tijdens de bedrijfsanalyse (2004) gericht op het in kaart brengen van essentiële bedrijfskundige knelpunten en het aanbrengen van verbeteringen in de bedrijfsprocessen ten einde het instituut meer marktgericht te laten opereren;

Werkgever: McKey & Partners BV

mei 1997 t/m september 2002

Gedurende deze perioden werden twee rollen parallel vervuld. Enerzijds de rol van General Manager, waarbij de focus lag op de algemene en commerciële zaken van het bedrijf. Anderzijds werd de rol van Unit Manager vervuld waarbij de focus lag op de personele en vaktechnische aansturing van een consultancy team. Beide rollen worden navolgend toegelicht.

General Manager
In de rol van "General Manager" van McKey & Partners, verantwoordelijk voor de commerciële en personele gang van zaken binnen McKey & Partners BV. Hieronder vallen onderwerpen als acquisitie, marketing en financiële controle.

Werkzaamheden bestaan voornamelijk uit:
* Geven van dagelijkse leiding aan de organisatie en haar medewerkers;
* Plannen en budgetteren van commerciële-, financiele- , personele- en marketingzaken;
* Aansturing van het secretariaat;
* Actieve werving van klanten en opdrachten en het onderhouden en verdiepen van contacten met klanten, geven van diverse presentaties ten aanzien van het bedrijf en de specifieke uitgevoerde en uit te voeren projecten;
* Onderhouden van contacten met diverse leveranciers in binnen en buitenland;
* Vaststellen van het personeelsbeleid, sturing geven aan dit beleid alsmede werving en selectie van nieuwe medewerkers;
* Budgetteren, plannen en toezien op de uitvoering van het opleiden van medewerkers, tevens begeleiden van deze medewerkers;
* Vormgeven en doen uitvoeren van marketingactiviteiten;

Binnen deze rol nauwe contacten onderhouden met tal van internationale software leveranciers, zoals het toenmalig Platinum Technology USA / NL , Vantage UK (Database Marketing tools), Actuate UK, Unisys NL, enz. Met name voor Platinum Technology en Vantage UK vele product- en sales gerelateerde presentaties gegeven in binnen- en buitenland.

Unit manager "Management Informatie"
In de rol van unit manager "Management Informatie", verantwoordelijk voor de vaktechnische invulling van het aandachtsgebied "Management Informatie" binnen McKey & Partners. In die zin verantwoordelijk voor de kwaliteit van de personele bezetting en de kwaliteit ten aanzien van de uitvoering van projecten en werkzaamheden die vallen onder deze unit.

Werkzaamheden bestaan voornamelijk uit:
* Verwerven van opdrachten;
* Opleiden, trainen en begeleiden van medewerkers ten aanzien van Business Intelligence, Data Warehousing en Business Analysis/Process Analysis;
* Voorlichting aan betrokkenen inzake de problematiek rondom Management Informatie Voorziening en de hiermee samenhangende projecten en organisatorische consequenties (change management);
* Intern opleiden en begeleiden van de consultants van McKey & Partners in binnen- en buitenland.
* Begeleiden van klanten en haar medewerkers in binnen en buitenland.
* Advisering en ontwerp/kwaliteitszorg, gericht op Data Warehousing en Business Intelligence en Meta Data.

Gedurende deze periode hebben diverse audits ten aanzien van bestaande Management Informatie en E-Business projecten plaatsgevonden bij verschillende klanten. Deze audits waren gericht op bestaande projecten en omvatten haalbaarheidsstudies, second opinion opdrachten, voorlichting van directie(s) en kwaliteitscontroles van projectplannen en implementaties.

Hoewel beide rollen zijn vervuld in de periode 1997-2002, werden deze rollen aanvankelijk op part-time basis uitgevoerd naast de consultancy werkzaamheden bij de klant. Vanaf 1999 zijn de werkzaamheden bij klanten beperkt tot maximaal 1 dag per week en verworden de de management rollen full-time taken.


maart 2000 t/m augustus 2001: Top Lease B.V.

Projectmanager Business Intelligence
Eindverantwoordelijke en projectmanager van een tweetal Management Informatie projecten die gericht zijn op het leveren van relevante beslissingsondersteunende informatie aan directieleden, afdelings-managers, sales & accountmanagers en de klanten van TOP Lease. Door de vestigingen in Nederland en België was de ondersteuning van "meertalige" rapportages een kernpunt binnen de projecten.

De werkzaamheden waren gericht op:
* herstructureren van een bestaand vastgelopen project;
* reorganiseren van het bestaande projectteam;
* herformuleren van de bedrijfs- en projectdoelstellingen;
* begeleiden van de projectteams;
* daadkrachtig en gericht leiding geven om in eerste instantie binnen vier maanden op basis van "fixed time", conform vooraf gemaakte afspraken, een betrouwbaar en bruikbaar resultaat op te leveren;
* Budget bewaking en tweewekelijkse rapportage aan directie en stuurgroep
* Business & Process Analysis.

Als projectleider en eindverantwordelijke werd rechtstreeks verantwoording afgelegd aan de directie van TOP Lease. Na bewezen succes is de opdracht verlengd middels de uitvoering van een tweede (aanvullend) project. Deze functie is op basis van 1-2 dagen per week uitgevoerd.


februari - oktober 2000: IBM Global Services, NGI

Trainer
Diverse lezingen verzorgd op het gebied van XML en Enterprise Information Portals (EIP) voor onder meer IBM, enkele van haar klanten en NGI. Centraal hierbij de inzet van XML en EIP's zowel op technisch- als business-niveau.


april 1998 t/m november 1999: Robeco N.V.

Projectleider / Informatie-analist
Advisering en ontwerp/kwaliteitszorg, gericht op Data Warehousing en Business Intelligence, Meta Data en ETL. Gedurende deze periode werkzaam bij een grote beleggingsorganisatie en belast met de coördinatie van het ontwerp en de implementatie van een grootschalige Data Warehouse omgeving die in hoofdzaak gericht is op interne en externe financiële rapportages en diverse administratieve rapportages aangaande de beleggingsprodukten en beleggings-portefeuilles. Deze functie is op basis van 1-2 dagen per week uitgevoerd.


mei 1997 t/m april 1998: Postbank NV

Data Warehouse Informatie-analist / Adviseur
Advisering en ondersteuning gericht op Data Warehousing en Business Intelligence aangevuld met Database Marketing technieken. Gedurende deze periode o.a. werkzaam geweest bij de ING Bank Nederland voor het selecteren, implementeren, inrichten en testen van een meta-data beheeromgeving die het te bouwen Data Warehouse ondersteunt. Deze omgeving wordt zowel door de business gebruiker toegepast als door de technisch georiënteerde beheerders. Gedurende deze periode belast met technisch projectmanagement en alle projectplannings- en rapportage activiteiten. Tevens actief op het gebied van het geven van presentaties inzake deze onderwerpen.


Werkgever: MoreVision BV

maart 1996 t/m mei 1997

Deel van de tijd is afwisselend in Nederland en deels op locatie in Noorwegen doorgebracht. Dit in verband met de combinatie van twee functies, zijnde die van Technisch Directeur en Adviseur. Een en ander is navolgend toegelicht.

Technisch directeur
In de rol van "Technisch directeur" en medeoprichter van MoreVision, verantwoordelijk voor de technische en personele gang van zaken binnen MoreVision BV. Hieronder viel ook de technische en pre-sales ondersteuning aan de verkooporganisatie van de onderneming.

Werkzaamheden bestonden voornamelijk uit:
* Geven van dagelijkse leiding aan de professionals (consultants) van MoreVision;
* Ondersteunen van de verkooporganisatie en deelnemen aan de verkoopactiviteiten, veelal in de rol van pre-sales;
* Onderhouden van contacten met diverse prospects, klanten en leveranciers in binnen en buitenland;
* Vaststellen van het personeelsbeleid, sturing geven aan dit beleid alsmede werving en selectie van nieuwe medewerkers;
* Budgetteren, plannen en toezien op de uitvoering van het opleiden van medewerkers, tevens begeleiden van deze medewerkers;
* Aanleveren van relevante informatie, teksten en beschrijvingen om geplande marketingactiviteiten inhoudelijk vorm te geven;


maart 1996 t/m mei 1997: Telenor Mobil (Noorwegen)

BI-Informatie-analist / adviseur
Advisering en ondersteuning van het hoger management, gericht op ontwikkeling en invoering van Data Warehousing en Business Intelligence toepassingen, aangevuld met Database Marketing technieken. Hierbij komen ook zaken aan de orde als ontwerp en bouw van het Data Warehouse, Copy Management, Data Extractie, Data Refinement en Meta Data beheer. Tevens actief op het gebied van het geven van presentaties inzake deze onderwerpen.
Telenor Mobil is een grote telecommunicatie organisatie in Noorwegen.


Werkgever: Ordina Finance BV

november 1995 t/m februari 1996: ING Bank N.V.

Adviseur / Business Analist
Betrokken bij het Informatie Technologie Centrum waarbij de werkzaamheden bestonden uit in opdracht en/of projectverband onderzoeken van :
a. Data Warehouse technologieën, ETL en methodieken
b. Executive Information Systems (EIS)
c. Multi dimensionele databases
d. OLAP tools (On Line Analytical Processing)
e. Geografische Informatie Systemen (GIS)

De opdrachten en/of onderzoeksprojecten werden afgesloten met een eind rapport waarin tevens de organisatorische consequenties worden aangegeven die samenhangen met het invoeren en gebruiken van EIS, OLAP en GIS systemen.


augustus 1995 t/m september 1995 DLV

Projectleider / Analist
Belast met de projectleiding van een kort lopend project dat gericht was op het ontwikkelen van een opvraag- en conversie- en analysesysteem voor het bewerken en interpreteren van statistische (veeteelt) gegevens uit een specifieke centraal database systeem.


juni 1995 t/m november 1995: Ordina Finance B.V. & diverse klanten

Voortzeting van de werkzaamheden zoals deze in de periode mei 1994 tot en met oktober 1994 reeds zijn gespecificeerd (Customer Support & Sales Support alsmede Cliënt/Server onsultancy).


oktober 1994 - november 1995: PTT Telecom

Projectleider
Belast met de projectleiding ten aanzien van een (deel)project dat deel uitmaakt van de planning en aansturing van de herstructurering en modernisering van het Nederlandse telefoon-netwerk. In het kader van dit project zijn in teamverband werkzaamheden uitgevoerd die gericht waren op het herontwerpen van een omvangrijke database voor planningsdoeleinden alsmede het herontwerpen en bouwen van de bijbehorende raadpleeg- en data-entry functies


mei 1994 t/m oktober 1994: Ordina Finance B.V. & diverse klanten

Customer Support & Sales Support

Belast met het formuleren en instellen van (interne) organisatorische procedures ten aanzien van de ondersteuning van klanten die gebruik maken van door Ordina geleverde pakketten. Naast het ontwikkelen van een plan van aanpak om tot een formele ondersteuning te komen, worden tevens commerciële en operationele taken uitgevoerd zoals :
a. klantenbezoek (presentaties, analyses, begeleiding)
b. samenstellen of ondersteunen in de samenstelling van offertes
c. projectverantwoording bij invoeringsprojecten waarbij organisatorische aspecten
een grote rol spelen (herstructureren van bestaande Helpdesk of invoeren van een Helpdesk in organisaties die nog niet bekend zijn met dit fenomeen.
d. regelmatig overleg met betrokken leveranciers


januari 1994 t/m mei 1994: ING Bank N.V.

Als Projecten Manager (coördinator) werkzaam geweest ten behoeve van een viertal reorganisatie en "verbeter" projecten die gericht waren op het realiseren van structurele kostenbesparing-en binnen de systeembeheeromgeving. Gedurende deze periode zijn voornamelijk de voorgestane organisatorische- en procedurele veranderingen binnen de organisatie geanalyseerd en uitgewerkt alvorens tot implementatie werd overgegaan. Na aanvang van de "implementatie-fase" is ondergetekende afgelost.


juli 1991 t/m januari 1994: ING Bank N.V.

Als interim manager, tewerkgesteld in de functie van "Afdelingshoofd Systeembeheer Maestro-systemen" voor een specifieke apparatuurlijn en verantwoordelijk voor het functioneren en de beschikbaarheid van een vijftien tal computersystemen, ingezet als grootschalige workbench ten behoeve van de systeemontwikkel- en onderhoudsomgeving gericht op diverse financiële informatiesystemen. Deze ontwikkelomgeving bood dagelijkse ondersteuning aan circa 450 gebruikers. De nadruk van de werkzaamheden lagen op het organisatorisch en personeelstechnisch hestructureren van een bestaande afdeling en het efficiënter laten werken van die afdeling.


Werkgever: Koninklijke Luchtmacht

december 1990 t/m juni 1991: Koninklijke Luchtmacht (CRC/MilATCC)

Hoofdbureau Informatievoorziening en Automatisering, geplaatst bij het Control
and Reporting Centre / Military Air Traffic Control Centre (CRC/MilATCC) te
Nieuw Milligen. De nadruk van deze taak lag op het vormgeven vanhet lokale informatie- en automatiseringsbeleid alsmede advisering van het management team.

NB. : De vervulling van deze functie is van korte duur geweest omdat ik eind 1990 besloten had de militaire dienst te verlaten en mijn verdere loopbaan buiten de Koninklijke Luchtmacht voort te zetten. Reden voor deze beslissing was de beperkte ontplooiïngsmogelijkheid binnen deze organisatie.
Rang: Kapitein (nominatie voor bevordering tot Majoor)


juni 1988 t/m november 1990: Koninklijke Luchtmacht (Luchtmacht Staf - KLS)

Werkzaam als : Projectmanager ten aanzien van GIS gerelateerde projecten en projecten gericht op de toepassing van Kunstmatige Intelligentie.
Rang: Kapitein

augustus 1977 t/m juni 1988: Koninklijke Luchtmacht

Aanvankelijk werkzaam als officier-meteoroloog op diverse vliegvelden (circa 4 jaar). Daarna werkzaam geweest als docent verbonden aan diverse meteorologische opleidingen waarbij tevens diverse staffuncties werden uitgevoerd (circa 3 jaar). Vervolgens gedurende 3 jaar werkzaam geweest op het Luchtmacht Meteorologisch Centrum in zowel operationele als gecombineerde staffuncties.
Rang: Eerste Luitenant t/m Kapitein.