No Title
cv: 3411 bekijken ------------------------------<-<- pagina terug
  • Reageer per email
  • Bel voor bemiddeling
  • Naar alle CV's



Project manager
Eindhoven
In overleg
opdracht

Vooropleidingen
• ECABO - Economisch Administratief Beroeps Onderwijs
Periode : 1989 - 1990, Stichting ECABO te Eindhoven
richting : Applicatieontwikkelaar
vakken : Algemene Computerkennis, Programmeren, Bestu¬ringssyste¬men, Pakketten, Informatiestromen & Bedrijfsprocessen, Economische & Admi¬ni¬stratieve Basiskennis
diploma : Behaald in 1991.

• MDS - Middelbare Detailhandel School
Periode : 1985 - 1990, Economisch Lyceum Eindhoven
vakken : Nederlands, Engels, Economie, Warenkennis, Management en Commerciële vorming
diploma : Middenstands- en vestigingsdiploma behaald in 1990.

• MAVO - Middelbaar Algemeen Voortgezet Onderwijs
periode : 1981 - 1985, Catharina MAVO te Eindhoven
pakket : Nederlands, Engels, Duits, Handelskennis, Wiskunde¬¬¬¬¬¬¬ en Handenarbeid
diploma : Behaald in 1985.



ITIL Service Manager
inhoud : Deze intensieve opleiding gaat diep in op de Service Support set, bestaande uit configuration, incident, problem, change en release management, en de Service Delivery set, bestaande uit capacity, financial, availability, continuity en service level management. De opleiding besteedt met name aandacht aan vaardigheden in analyseren en ontwerpen van de beheerorganisatie, beschrijven en beoordelen van beheerprocessen, adviseren in veranderingstrajecten, schriftelijk rapporteren en communicatie. De opleiding wordt ingevuld met theorie, casus, rollenspelen, discussies en presentaties.
modules : certificaten Foundation, In Course Assessment, Rapportage en Service Support behaald
diploma : Verwacht certificaat Service Delivery, en daarmee het volledig diploma, in 2004 te behalen.

HBO Informatica
inhoud : Deze opleiding is een HBO-kopstudie voor AMBI gediplomeerden. De opleiding bestaat, afhankelijk van de gekozen AMBI-studierichting, uit extra te behalen vakken, praktijkopdrachten en een scriptie.
diploma : HBO diploma en ing.-titel behaald in 2004.

Prince2
inhoud : Bij Prince2 ligt de nadruk op toepassing van projectmanagement-tools en –technieken en behandelt aspecten als het belang en de kenmerken van projectmatig werken en de succes- en faalfactoren van projectmatig werken. Verder wordt aandacht besteed aan de basisprincipes en basisbegrippen, de activiteiten en producten van de hoofdprocessen, de onderlinge relaties tussen de hoofdprocessen van Prince2, de relatie van projecten tot de business, en het belang van tijdige en inhoudelijk juiste communicatie met opdrachtgevers.
diploma : Prince2 Foundation behaald in 2003.

Diploma AMBI
inhoud : AMBI, een opleiding op HBO niveau, biedt inzicht in alle aspecten van de informatiekunde, waar het gebruik van moderne ICT centraal staat. Tevens wordt behandeld hoe bedrijven zijn georganiseerd en hoe de geautomatiseerde informatieverzorging past binnen de moderne bedrijfsvoering. Hierbij wordt aandacht besteed aan de technische infrastructuur en het gebruik van een vraagtaal (SQL). Ook wordt ingegaan op de context van informatiekunde en beheer van de informatievoorziening. Verder worden netwerken en datacommunicatie behandeld, waar ontwerp, structuren, beheer, beveiliging, trends en ontwikkelingen deel van uitmaken. De studierichting HX biedt inzicht en vaardigheid in het beheren en organiseren van beheersprocessen en complexe informatie-infrastructuren. Hierbij komen vraagstukken als centraliseren of decentraliseren aan de orde en is er aandacht voor het ontwikkelen van een informatie-infrastructuur en automatiseringsplan vanuit het ondernemingsplan.
diploma : Diploma AMBI behaald in 2000.

Praktijk Diploma Informatica (PDI)
inhoud : PDI behandelt de toepassingen van computers, de rol van ICT in organisaties en geeft inzicht in de faciliteiten en toepassingen die er zijn om informatie met behulp van de computer te verwerken. Tevens wordt behandeld hoe de informatievoorziening in bedrijven georganiseerd is en op welke manieren het bedrijfsproces ondersteund wordt door informatie. PDI behandelt verder de ondersteuning van gebruikers met betrekking tot het gebruik van toepassingen en besturingssystemen, worden de ontwikkelprincipes bijgebracht, opslag en beheer van programmatuur en bestanden, probleemoplossing, systeemontwikkeling en programmeren.
diploma : Diploma’s PDI-1 en PDI-2 behaald in 1992.
Vaardigheden
Algemeen
De volgende vaardigheden en eigenschappen geven een beeld van mijn karakter, zonder daarbij onderscheid te maken tussen goed of slecht: initiatiefrijk, vasthoudend, ondernemend, doorzetter, creatief, meedenkend, leergierig, flexibel, enthousiast, relativerend, ruimdenkend, besluitvaardig, realist, eigenwijs, geen 9 tot 5 mentaliteit en zowel goede teamplayer als uitstekende individualist.

Methodieken en hulpmiddelen
Kennis en ervaring met diverse methoden en modellen, te weten drievoudig model van beheer, ITIL en Prince2.
Ter ondersteuning van onder meer bovenstaande methoden, heb ik kennis en ervaring met diverse toepassingen als hulpmiddel: Microsoft Project, NIKU PortFolio Manager, PMW, TimeSheet Professional, Business Objects en Visio.

Servers en werkstations
Kennis en ervaring met een diversiteit aan besturingssystemen, toepassingen en hardware.
• Besturingssystemen: Kennis en ervaring met installatie, configuratie en beheer van Novell Netware, IBM OS/400, IBM OS/2, Dos, Microsoft Windows (Server), IBM Lan Manager en Server.
• Toepassingen: Kennis en ervaring met opzet, installatie, gebruik, beheer en ondersteuning van de toepassingen (in) Microsoft Office en Project, Lotus SmartSuite en Notes, IBM OfficeVision/400 en Profs, ISIC, Peregrine Service Center en Asset Center, Magic Total Service Desk, Support Center/400 en vele andere.
• Hardware: Kennis en ervaring met opzet, installatie, gebruik, beheer en ondersteuning van de IBM S/36, AS/400, personal computers, printers, scanners en diverse andere randapparatuur.

Netwerken en datacommunicatie
Kennis en ervaring met diverse facetten in de netwerken en datacommunicatie.
• Media: diverse bekabeling, zoals IBM ICS, twinax, coax, twisted pair en glasvezel, maar ook ISDN, GSM, ADSL, kabel-, kies- en huurlijn verbindingen.
• Topologie: zoals Token-Ring en Ethernet.
• Componenten: zoals bridges, routers, hubs, multiplexers, adapters, controllers, inbelfaciliteiten en modems.
• Tools: Kennis en ervaring met diverse hulpmiddelen die gebruikt worden op netwerken, zoals IBM/Tivoli IT Director en NetFinity, LAN Network Manager, System Performance Monitor, Sniffer, Hyena, LAN Management Utilities, DCAF, Triticom TokenVision, LCCM, Magic Zero Administration Client, Magic Remote Desktop en TNG UniCenter.

Rabobank
Plaats : Zeist, Nederland
Profiel : Financiële dienstverlening
Periode : januari 2003 tot en met heden
Functie(s) : Continuity & Problem Manager

Bij deze opdrachtgever was mijn taak als Continuity Manager het bewaken, uitwerken en verbeteren van ITIL Service Management processen.

Mijn aandachtgebied was het proces Problem Management, waarbij ik optrad als Problem Manager bij de opdrachtgever. Het proces was bij aanvang van mijn opdracht in basis aanwezig. Het proces was beschreven en tool (Peregrine) ingericht. Ik heb vervolgens procedures en werkinstructies gemaakt en de eerste rapportages opgeleverd. Op basis daarvan ben ik het proces gaan meten en sturen, verbeteren en verder uitwerken.

Zorgverzekeraar VGZ
Plaats : Nijmegen, Nederland
Profiel : Zorgverzekeraar
Periode : april 2000 tot en met augustus 2003
Functie(s) : Service manager, Project manager

Mijn taak bij deze opdrachtgever was als a.i. service manager leiding geven aan een afdeling van 16 medewerkers, die verantwoordelijk waren voor het verlenen van ondersteuning aan 2250 interne en externe gebruikers. De opdracht was vooral gericht op het organiseren, professionaliseren en het transformeren naar een servicedesk. Om dit te bereiken heb ik een kader neergelegd van te leveren diensten en benodigde competenties. Hieruit is vervolgens een organisatie- en opleidingsplan voortgekomen, die door mij verder is geïmplementeerd. Na een jaar “stond” er een georganiseerde servicedesk met een gekwalificeerd (opgeleid) en enthousiast team. Ook bekendheid en uitstraling van deze servicedesk naar de klant was sterk verbeterd.
Als Service Manager communiceerde ik regelmatig met het ICT Management Team. Met deze veranderingen waren er veel discussies, voorstellen en pleidooien op en met elk niveau (van medewerker tot directie) noodzakelijk. In deze functie had ik te maken met organisatorische en personele aspecten en was tevens budgetverantwoordelijke.

Heb tijdelijk, ongeveer 4 maanden, aan de afdelingen werkplek- (OWI), applicatie- (TAB) en databasebeheer (TGB) voor een van locaties, met 800 gebruikers, leiding gegeven als a.i. service manager. Ook hier communiceerde ik regelmatig met het ICT Management Team.

De opdrachtgever zat tevens in een veranderingstraject waarbij ITIL Service Management, als methode voor het procesmatig inrichten van de organisatie, werd gebruikt. Met het servicedesk-concept sloot ik hier naadloos op aan en heb dan ook als projectmanager diverse (deel)projecten, in het kader van incident, problem, configuration en change management, geleid en afgerond. Dit veranderingstraject werd ondersteund met een ITIL Foundation cursus voor de gehele ICT organisatie en vertegenwoordigers van de gebruikersorganisatie. In deze cursus heb ik de inleiding en afsluiting verzorgd en de docent ondersteund in het aanleveren van relevante VGZ praktijken gedurende de cursus.

Ook had ik een taak met betrekking tot het organiseren, invullen en coachen van de functie beheer Magic TSD, een service management tool, welke vooral gericht was op het leveren ondersteuning en beheer (functioneel en applicatiebeheer), maar ook het ondersteunen van service management processen, welke geheel of gedeeltelijk ondergebracht werden in deze tool. Uiteindelijk is de functie overgedragen aan een vaste medewerker. Daarnaast had ik de opdracht als projectmanager een migratie te begeleiden naar een nieuwe versie van Magic TSD en ondersteunen van service management processen, welke ondergebracht zijn in deze tool, zoals incident- en configuration management, maar ook activiteiten als inkoop.

Van Gend & Loos
Plaats : Driebergen-Rijsenburg, Nederland
Profiel : Transportmaatschappij
Functie(s) : Afdelingshoofd, Projectmanager
Periode : februari 1999 tot en met februari 2000

Bij deze opdrachtgever was de taak, als afdelingshoofd, het leiding geven aan een afdeling van 9 medewerkers, die verantwoordelijk waren voor het beheer van 1250 werkplekken en 35 servers en ondersteuning leverden aan 1500 gebruikers in de Benelux. Daarnaast gaf ik functioneel sturing aan 25 lokale systeembeheerders.


De opdracht was voornamelijk gericht op het organiseren en professionaliseren van de afdeling, de werkzaamheden van de lokale systeembeheerders en het uitwerken van een centrale servicedesk. In deze opdracht communiceerde ik regelmatig met de ICT Manager of zonodig met de directie. Hier zijn, door de veranderingen, diverse discussies, voorstellen en pleidooien op en met elk niveau noodzakelijk geweest. In deze functie had ik te maken met organisatorische en personele aspecten en was tevens budgetverantwoordelijke.
Naast de functie, als afdelingshoofd, was ik projectmanager voor het project werkplekautomatisering, welke standaardisatie van server en werkplek als doel had. In dit project waren veel keuzes al gemaakt of lagen voor de hand. Van belang was voornamelijk de technische en functionele inrichting, verspreiding en presentatie. Daarnaast was communicatie richting de lokale systeembeheerders en gebruikers van cruciaal belang om voldoende draagvlak voor de standaardisatie over de organisatie te bewerkstelligen.

Lease Plan Nederland
Plaats : Almere, Nederland
Profiel : Leasing van personen- en vrachtauto's.
Functie(s) : Projectmanager
Periode : juli 1998 tot en met september 1998

Bij deze opdrachtgever heb ik als projectmanager een basis gelegd voor het proces Service Level Management. Hierbij kan gedacht worden aan ontwerpen, documenteren, operationeel maken van het proces en het afsluiten van de eerste Service Level Agreement.

KLM
Plaats : Schiphol, Nederland
Profiel : Luchtvaart maatschappij voor personen- en vrachtvervoer.
Functie(s) : Projectmanager, Consultant
Periode : januari 1998 tot en met juni 1998

Bij deze opdrachtgever heb ik als projectmanager de basis voor de processen Configuration en Change Management gelegd. Hierbij kan gedacht worden aan goed gedocumenteerde processen, inclusief de nodige instructie en begeleiding voor het personeel, welke hebben geleid tot volledige inbedding in de organisatie.
Daarnaast heb ik als consultant meegewerkt aan de organisatie van een 7x24 uur Helpdesk, welke onder meer te maken had met de inrichting van een nieuwe servicedesk-tool en de processen Incident en Problem Management. Mijn rol was adviserend en als klankbord te dienen voor de projectmanager Incident en Problem Management.

Dagblad De Telegraaf
Plaats : Amsterdam, Nederland
Profiel : Uitgever van Nederlandse dag-, week- en maandbladen.
Functie(s) : Systeembeheerder, a.i. Afdelingshoofd, Projectmanager
Periode : februari 1996 tot en met juli 1997

In eerste instantie bestond mijn opdracht als systeembeheerder uit beheer, van werkplekken en servers, en ondersteuning van gebruikers. Vanaf oktober kreeg ik als afdelingshoofd de opdracht een nieuwe afdeling op te richten, die verantwoordelijk was voor beheer en ondersteuning werkplek en server. Mijn taak hierin was het opzetten van een organisatie en de dagelijkse leiding, wat ondermeer personeelsbeleid, periodiek overleg, begeleiden van conflicten en escalaties inhield. De afdeling heeft in deze periode een groei doorgemaakt naar een team van 15 interne en externe medewerkers, die gezamenlijk verantwoordelijk waren voor 600 werkplekken en 20 servers. In deze opdracht had communiceerde ik direct met de Manager Rekencentrum of zonodig met het ICT management. Ook hier zijn diverse discussies, voorstellen en pleidooien op en met elk niveau noodzakelijk geweest. In deze functie had ik te maken met organisatorische en personele aspecten en was tevens budgetverantwoordelijke. In deze periode heb ik, als projectmanager, diverse projecten en initiatieven geïnitieerd en begeleid in het kader van standaardisatie kantoorautomatisering.

Geest North Sea Line
Plaats : Rotterdam, Nederland
Profiel : Internationaal transportbedrijf.
Functie(s) : Consultant
Periode : januari 1996

Deze opdrachtgever wilde gebruik gaan maken van IBM Lan Server/400 en gaf mij als consultant de opdracht, de initiële opzet (waaronder installatie, configuratie en documentatie) en overdracht (waaronder opleiding en instructie) aan de beheerders, uit te voeren. Deze opdrachtgever heb ik later nog verschillende malen bijgestaan in advies op het gebied van netwerken, datacommunicatie en beheer in het algemeen.

IBM Global Network
Plaats : Zoetermeer, Nederland
Profiel : Internationaal "Value Added Network (VAN)" leverancier.
Functie(s) : Netwerken en datacommunicatie specialist, Consultant
Periode : februari 1995 tot en met december 1995.

"Helios" was de naam van een megaproject bij IBM Global Network. Dit project heeft geleid tot het uitbouwen en globalisering van een nationale helpdesk naar een internationale helpdesk binnen de EMEA (Europa, Midden-Oosten en Afrika), inclusief een "1st and 2nd level support group". De voertaal binnen dit project was Engels en de klant werd bediend in de Engelse of Nederlandse taal. Later werd de naam "Helios" veranderd in "IBM Global Network Enterprise Market Customer Support".

Mijn opdracht was tweeledig, te weten tweedelijns ondersteuning bieden op het gebied van netwerken en datacommunicatie (probleemanalyse en oplossing) en adviseren, meedenken en uitvoeren van veranderingen in deze organisatie. In beide functies rapporteerde en overlegde ik met de Manager Helpdesk EMEA en heb vele discussies, voorstellen en pleidooien gevoerd op diverse niveaus.

Lease Plan Nederland
Plaats : Almere, Nederland
Profiel : Leasing van personen- en vrachtauto's.
Functie(s) : Systeembeheerder, Assistent afdelingshoofd, Projectmanager, Consultant
Periode : november 1992 tot en met december 1994.

In eerste instantie werd ik aangesteld als systeembeheerder (beheer en ondersteuning) voor LAN, WAN, werkplek en server in een afdeling van 5 collega’s.

In vrij korte tijd kreeg ik naast mijn reguliere werkzaamheden de functie van assistent afdelingshoofd, waarbij ik de afdeling bij afwezigheid van het afdelingshoofd leidde. In alle rollen of functies was ik verantwoordelijkheid verschuldigd aan het afdelingshoofd en de ICT Manager en waren vele discussies, voorstellen en pleidooien op alle niveaus (van medewerker tot directie) noodzakelijk.

Een pilot-project heb ik volledig begeleid als projectmanager en budgetverantwoordelijke voor de Lease Holding, de moederorganisatie van de opdrachtgever, welke als primaire doelstelling had, een standaard neer te zetten die zorgdroeg voor een volledige integratie en functionaliteit binnen het concern. Dit hield in dat de gebruikers op elke werkplek binnen het concern dezelfde functionaliteit kreeg aangeboden. Om dit realiseren is gekozen voor LAN Manager en Windows werkplekken in een Token-Ring netwerk. Ook werden functionaliteit als mail, fax, agenda in dit project meegenomen. In een vervolgtraject heeft de opdrachtgever met ongeveer 600 werkplekken geconformeerd aan deze standaard. In dit traject was ik technisch projectmanager, mede budgetverantwoordelijke en afgeleverd tot de implementatiefase, waarna ik mijn rol heb overgedragen.

Deelname in het project “LPDN” als consultant pc-omgeving. Dit netwerk geeft garages en dealers de mogelijkheid goedkeuringen voor onderhoud en reparaties tot een bepaald bedrag via videotex te verkrijgen. Voor dit netwerk is een zogenaamd kennissysteem ontwikkeld, dat tegelijkertijd informatie haalt van een IBM AS/400 en Bull DPS/7 mainframe. Dit kennissysteem draait op een computer in een "multi-tasking" omgeving.

Ook heb ik deelgenomen aan een werkgroep “Afdrukbeleid”, waar gekeken is naar het print- en kopieerbeleid, in het bijzonder naar aspecten als effectiviteit, efficiency, integratie, fullcolour, werkplek, bulk, repro en dergelijke. Aan de hand van dit onderzoek zijn aanbevelingen gedaan, waarvan een aantal zijn overgenomen en uitgevoerd.
Verder heb ik geparticipeerd in een nieuwe opzet en organisatie van een netwerk met zo'n 600 gebruikers, waar aspecten als bekabeling, back-bone, switching, uitwijk, koppelingen, snelheid, beheerfaciliteiten, documentatie, instructie en overdracht, tuning aan de orde kwamen. Ik heb deelgenomen aan keuzetrajecten voor netwerk-, system- en service management tools, waarvan een aantal eveneens door mij in gebruik zijn genomen.

NBM Amstelland
Plaats : Arnhem, Nederland
Profiel : Woning, utiliteit en wegenbouw.
Functie(s) : Systeembeheerder, Coördinator
Periode : juli 1992 tot en met oktober 1992.

Hier was mijn taak als systeembeheerder het beheer, verlenen van ondersteuning, advies en coördinatie van landelijk gestationeerde IBM AS/400's en PC’s. De afdeling systeembeheer en helpdesk diende als informatiecentrum voor een concern met diverse bedrijven en vestigingen door het hele land. Hierbij heb ik een centrale, geautomatiseerde 1e-lijns helpdesk opgezet en de activiteiten voor de 2e-lijn ondersteuning gecoördineerd.

SILVAC
Plaats : Hilversum, Nederland
Profiel : ICT leverancier.
Functie(s) : AS/400 Specialist
Periode : februari 1992 tot en met april 1992.

Mijn taak als AS/400 Specialist was adviserend en coördinerend op te treden rondom het beheer en ondersteuning van een netwerkomgeving met AS/400 en personal computers bij de opdrachtgever.

A.O. Smith Water Products Company
Plaats : Veldhoven, Nederland
Profiel : productiebedrijf in huishoudelijke en industriële warmwatertoestellen
Functie(s) : Systeembeheerder, Applicatieontwikkelaar, Consultant, Projectmanager
Periode : februari 1990 tot en met januari 1992.

Bij deze werkgever bestond mijn taak als systeembeheerder uit beheer van een IBM AS/400 en PC-omgeving en had een adviserende en ondersteunende rol naar management en gebruikers. Ik heb in deze periode een aanbevelingsrapport “Beveiliging voor de IBM AS/400 en computers” geschreven in het Engels voor directie in Nederland en Amerika. Het bevatte een uiteenzetting over mogelijke risico’s en oplossingen, waarvan een groot deel na goedkeuring door mij zijn uitgevoerd.
Geheel op eigen initiatief, maar met de ondersteuning van het management, heb ik middels een PC Privé project de aandacht voor de PC getracht op te wekken. Ik heb het hele traject begeleid (inclusief onderzoek, implementatie en nazorg), waaraan een groot deel van de collega’s hebben deelgenomen.
Voor de afdeling productie & assemblage heb ik een informatiesysteem ontwikkeld en in productie gebracht, waarmee een verantwoording per medewerker, per productgroep en product in tijd en aantallen kon worden bijgehouden.